4 سال پیش 401
همایون هنرمند

این نوشته در تاریخ سه شنبه 21 آبان 1398 توسط همایون هنرمند نوشته شده است

سه امتیاز برای ایران واجب‌تر از نان شب

ایران در صورت امتیاز دادن به عراق در دیدار روز پنجشنبه شانسش برای صعود از این گروه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

سه امتیاز برای ایران واجب‌تر از نان شب

به گزارش فوتفان و به نقل از خبرگزاری ایلنا، تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نخست مقدماتی جام جهانی 2022 قطر در منطقه غرب آسیا در گروه C  رقابت‌ها در شرایطی روز پنجشنبه چهارمین دیدار خود را برابر عراق برگزار می‌کند که به واسطه شکست در دیدار قبلی مقابل بحرین اوضاع جدول گروه تا قدری پیچیده شده است.

Screenshot_2019-11-12 جدول مقدماتی جام جهانی (2022) - مقدماتی آسیا-گروه C

در زمان قرعه‌کشی و مشخص شدن تیم‌های هر گروه هم این نکته عنوان شده بود که تیم ایران در گروه سختی قرار گرفته و با دو تیم مدعی دیگر یعنی عراق و بحرین باید برای صعود به دور نهایی رقابت کند. 

حالا بعد از 3 دیدار می‌بینیم که دو تیم 7 امتیازی عراق و بحرین بالاتر از ایران با 6 امتیاز ایستاده‌اند. تیم ایران که دو برتری قاطعانه مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج داشت با شکست مقابل بحرین کارش در گروه گره خورد و حالا بازی سختی مقابل عراق در منامه اردن دارد که معادلات گروه را تا حد زیادی تعیین می‌کند.

اگر ایران از بحرین حداقل یک تساوی هم گرفته بود الان 7 امتیازی بود و بالاتر از این تیم با 5 امتیاز قرار می‌گرفت و البته به واسطه تفاضل گل صدرنشین گروه بود.

طبق قانون گروه بندی این رقابت‌ها از 8 گروه 4 تیمی که به رقابت می‌پردازند 8 سرگروه مستقیم صعود خواهند کرد و 4 تیم دیگر هم از میان تیم‌های دوم گروه که عملکرد بهتری داشتند راهی دور بعد خواهند شد تا این 12 تیم در دو گروه 6 تیمی به رقابت برای رفتن به جام جهانی بپردازند.

حال ایران باید به مصاف صدرنشین گروه C یعنی عراق برود و در سوی دیگر بحرین هم به عنوان مدعی دیگر این گروه جدال به ظاهر راحتی با هنگ‌کنگ در خانه این تیم خواهد داشت. فرض را بر برنده بودن بحرین در این دیدار بگذاریم، این تیم در پایان هفته چهارم رقابت‌ها 10 امتیازی می‌شود. در این شرایط نتیجه بازی ایران و عراق به شدت تعیین کننده خواهد بود:

 

اگر ایران عراق را ببرد

در صورت پیروزی شاگردان ویلموتس در این بازی حساس، ایران 9 امتیازی خواهد شد و همچنان با یک امتیاز کمتر از بحرین به تعقیب این تیم می‌پردازد و عراق هم کارش را در دور رفت رقابت‌ها با همان 7 امتیاز پایان خواهد داد. در این شرایط حساب هنگ‌کنگ و کامبوج جدا شده و 3 تیم رقابت خود را برای هفته‌های پایانی دنبال خواهند کرد. بدین ترتیب حتی برتری مقابل عراق هم حاشیه امنیتی برای شاگردان ویلموتس ایجاد نمی‌کند مگر اینکه هنگ‌کنگی‌ها شگفتی‌ساز شده و در خانه مقابل بحرین شکست نخورند تا صدر جدول دوباره به ایران برسد.

 

اگر بازی مساوی شود

فرض بر برتری بحرین مقابل هنگ‌کنگ و 10 امتیازی شدن این تیم، تساوی ایران و عراق باعث می‌شود ما 7 امتیازی و حریف 8 امتیازی شوند و این شرایط بیش از هر تیمی به سود بحرین خواهد بود تا اختلافی 2 امتیازی در صدر جدول ایجاد کند. ضمن اینکه کار ایران برای بازگشت به صدرجدول و کسب سهمیه مستقیم به مرحله بعدی سخت خواهد شد و فاصله 3 امتیازی با صدر جدول به این راحتی‌ها در دور برگشت و 4 بازی باقی مانده جبران پذیر نیست.

 

اگر ایران به عراق ببازد

بازهم مشروط بر برتری بحرین مقابل هنگ‌کنگ، دو تیم 10 امتیازی در گروه خواهیم داشت و ایران با 6 امتیاز در جایگاه سوم قرار می‌گیرد و 4 بازی فرصت دارد تا 4 امتیاز اختلاف خود با دو تیم را جبران کند. این یعنی برتری ایران در دیدارهای مستقیم با بحرین و عراق در دور برگشت که واجب هم خواهد بود برای رسیدن به آنها کافی نیست و تنها 3 امتیاز از این 4 امتیاز جبران خواهد شد. در این صورت باید منتظر معجزه‌ای مثل امتیاز گرفتن کامبوج و هنگ کنگ از این دو تیم باشیم و البته تساوی در بازی مستقیم آنها به سود ایران. باید گفت شکست مقابل عراق کار ایران برای صعود را به کمتر از 30 درصد می‌رساند.

نظرات شما

شما نیز می توانید امتیاز دهید
امتیاز کاربران:
پاسخ به:

اولین نظر را شما ثبت کنید
  • $time
    0
    $name
    $text